Nachtelijke kruising bij Zwaanshoek, februari 2014 |
“Ik leg het nog één keer uit, zo moeilijk is het toch niet? Je moet een beetje naar links, om de afzettting heen, dan
kom je op de rijbaan voor het tegemoetkomende verkeer, dat moet je voorrang geven en haal het niet in je hersens om in te halen, want dan zie je de fietsers op de rijbaan over het hoofd of de voetgangers die oversteken op een plek waar ze eigenlijk helemaal niet
mogen lopen. Als je dan om de opbreking heen bent breng je je snelheid
terug naar dertig - want ook daar zijn ze nog aan het werk - behalve als je in een
vrachtwagen rijdt want dan mag je daar helemaal niet komen, behoudens als je bestemmingsverkeer bent met een héle goede bril op, want dan zie je dat jíj het
wel mag. En behalve als je naar Hillegom moet natuurlijk, want dan ga je gewoon
rechtdoor. Zo, IS DAT DUIDELIJK?”
“Jawel agent”
“En zie ik nu dat je stilstaat om dit allemaal
tot je door te laten dringen?”
“Jawel agent”
“Dan krijg je van mij een prent, want dertig meter terug staat toch duidelijk een stopverbod”.
Zucht.
Zou iemand de burgemeester van Zwaanshoek, Rijsenhout, Hillegom of
Cruquius even kunnen bellen? Met de vraag om met het plaatselijk Hoofd Verkeersregeling nog eens een klein gesprekje te voeren? Over regulering en overregulering? En het - soms niet eens subtiele - verschil daartussen?