Zoeken in deze blog

Van BrulBord tot BriljantBord

Vrij snel nadat we dit weblog begonnen, merkten we dat er patronen in onze bordbeoordelingen ontstonden. En toen het Amsterdamse raadslid Jan Hoek een paar bordjes die ook in onze verzameling figureerden in een blog treffend als 'bangbordjes' betitelde, zijn we maar eens doorgegaan met een categorisering. Die bracht ons tot deze - voorlopige - categorieën:

BangBord
Bord dat gebruik maakt van het zogenaamde fearappeal om mensen aan te zetten tot gewenst gedrag. Dat dit vaak tot averechtse effecten leidt is nog lang niet overal doorgedrongen. Een variant is het BangBord dat er niet voor u staat, maar omdat de verantwoordelijke instantie bang is een claim aan de broek te krijgen.
Bekijk het...

BrulBord
Bord dat de voorbijganger toeschreeuwt wat het gewenste gedrag is - gaat vaak met uitroeptekens gepaard. Naaste familie van het BoosBord en het BullyBord dat de voorbijganger ook nog eens afkeurend of kleinerend toespreekt.
Bekijk het...

BrilBord
Bord met veel informatie, vaak in kleine lettertjes. Er is een bril nodig om te ontcijferen wat er staat. Komt u met de auto of fiets voorbij? Dan moet u op de rem en wordt het helaas vaak een BotsBord.
Bekijk het...

BijzonderBord
Bord dat verwondert, vermaakt of ontroert. Vaak een product van huisvlijt, gemaakt door zoontje/nichtje dat zo leuk kan tekenen. Variant is het BabyBord waarbij de voorbijganger wordt aangesproken als kleuter door middel van stripfiguren of schattige dieren. Bekijk het...

BeginnersBord
Bord dat de boodschap totaal niet weet over te brengen en/of de beoogde doelgroep niet bereikt. Vaak het gevolg van teveel haast.
Bekijk het...


BeheerBord
Bord dat na het ophangen totaal is vergeten. Te herkennen aan schimmel en deuken, maar ook aan stickers en graffiti. De beoogde boodschap 'Hier is uw overheid' verwordt tot 'Wij doen niks'.
Bekijk het...



Mocht u denken dat wij louter negatieve beoordelingen uitdelen, dan vergist u zich. Met veel plezier geven wij ruim baan aan het:

BriljantBord
Bord waarover heel goed is nagedacht: boodschap en doelgroep zijn duidelijk en worden bereikt. Gaat vaak gepaard met onderzoek met een goed experimenteel design, zodat je kunt meten hoe effectief het bord is. Dat het BriljantBord uitstekend wordt beheerd spreekt voor zich. Een variant is het BlijBord waarmee de beoogde doelgroep positief wordt geprimed, zodat deze beter naar aanwijzingen luistert en minder snel ongewenst gedrag vertoont. Bekijk het...