Dit prachtige plaatje is gemaakt door Peter van der Knaap, directeur van de SWOV*). Hij stelde er deze retorische vraag bij:
Hoe ondermijn je met twee verkeersborden de effectiviteit van alle andere?
Precies. En nog opvallender is het feit dat er dus wel degelijk een fiets tegen deze paal is geparkeerd waarop overduidelijk niet is gehandhaafd. De vraag die je ook kan stellen luidt dus eigenlijk:Hoe ondermijn je met twee verkeersborden de effectiviteit van alle andere borden, inclusief je eigen handhaving?Hoe hoger je mikt met je bord, hoe dieper je kunt vallen. De fiets op bovenstaande foto zou trouwens best eens een opgestoken middelvinger richting de bordeigenaar kunnen zijn. Dreigen met bestraffing is een van de minst effectieve instrumenten om mensen tot naleving van regels aan te zetten. Beter werkt het om de regels nog eens uit te leggen (verboden fietsen te stallen), te appelleren aan een gedeelde norm (deze mooie, oude binnenstad zou een rotzooi worden als iedereen zijn fiets hier neer zou zetten) of peer pressure ("Uw buren houden zich aan deze regel"). Nog beter is het om een verleidelijk alternatief te bieden: "Rij anders even door naar de gratis fietsenstalling die u over 50 m. aan uw rechterhand kunt vinden."
*) SWOV Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid is het nationale wetenschappelijke instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek. Het is de missie van de SWOV om met kennis uit wetenschappelijk onderzoek bij te dragen aan de verbetering van de verkeersveiligheid. Kennis van SWOV is openbaar en wordt beschikbaar gesteld aan een ieder, die zich beroepsmatig bezighoudt met verkeer en verkeersveiligheid in Nederland. De SWOV streeft interdisciplinaire samenwerking na, zowel intern als met kennisinstellingen in binnen- en buitenland.