Zoeken in deze blog

1 juni 2026

Uitgezonderd lijnbussen

Zeeburgerpad, Amsterdam


Borden spotten op straat is een fijne hobby: je hebt altijd wat te doen. En het leuke is: ook in je eigen achtertuin kom je soms exotische exemplaren tegen. Zoals bovenstaand voorbeeld: een totempaal vol borden die mooi laat zien hoe bordenmakers en -plaatsers redeneren.

We zien bovenaan - kijkt u even mee? - twee grote borden die aan chauffeurs duidelijk moeten maken of ze rechts (nrs. 1 t/m 32) of links (nrs. 33 t/m 116) moeten. Deze borden zijn groot, goed leesbaar en duidelijk.

Dan volgt een bord met een drietal verboden. Je mag niet naar rechts als je ... eh ... even goed kijken, hoor ... ah! Je mag er niet in als je hoger bent dan 3,3 meter. En je mag er niet in als je zwaarder bent dan 7,5 ton, maar wel als je een lijnbus bent. En je mag er niet in als je een bestelbus of vrachtwagen bent, maar nul-emissie is toegestaan. Moet je eens zien hoe klein het lettertype is op dat onderbordje. De tekst "toegestaan nul-emissie" neemt minder ruimte in dan de drie letter Zee van Zeeburgerpad op de twee bovenste borden.

Daaronder een bord met drie pijlen. Die moeten volgens mij laten zien dat je de linker rijstrook moet nemen als je naar links wilt en dat je op de rechter rijstrook later nog kunt kiezen of je rechtdoor wilt of naar rechts. Handige tips voor mensen die er wat aan hebben.

Dan nog een bord dat verklaart dat lijnbussen zijn uitgezonderd. Van wat eigenlijk?

Daaronder als afsluiter een bord met een fototoestel en het logo van de gemeente Amsterdam, waarvan iedereen natuurlijk weet dat dit betekent dat bovenstaande verboden worden gehandhaafd met behulp van automatische kentekenherkenning.

Wat mij zo boeit aan deze totempaal is dat alle borden gelijk zijn, maar dat sommige borden gelijker zijn dan anderen. De twee bovenste borden zijn echt belangrijk: de huisnummers. De rest van de borden hangt er volgens mij alleen maar om achteraf te kunnen zeggen tegen mensen die een boete krijgen dat je ze netjes hebt gewaarschuwd. Het is cover-your-ass informatievoorziening: niet bedoeld om echt iets in beweging te zetten in het koppie van de passerende bestuurder. Die heeft namelijk absoluut geen tijd om dit allemaal te lezen - als 'ie het al kan lezen zonder bril.

1 mei 2026

Ce n'est pas une caméra


Guillaumes, Frankrijk


De kunstliefhebber onder de lezers ziet ongetwijfeld meteen waarom ik dit een onwijs grappig bordje vind: "Ceci n'est pas une pipe" van Magritte. 

Je kan wel keihard op een bord zetten wat iets niet is, maar de enige boodschap die je daarmee overbrengt op de lezer is dat ze heel hard gaan denken over dat wat het niet is. Je kunt er beter op zetten wat iets wél is. Gelukkig doen ze dat hier ook.

Het is dus geen videocamera, maar wel een recreatieve dienst gericht op fietsers. U vraagt zich wellicht af wat die dienst dan is. Dat kan ik u vertellen, want dit zie je op heel veel beroemde bergen in Frankrijk: een fotograaf die jou als vermoeide fietser op weg naar de top even ongevraagd vereeuwigd. Als je dan een paar uur later in het dal zit bij te komen op een terras, kan je naar de website gaan en daar je eigen foto bekijken. En bestellen.

Wel een strak setje camera's trouwens, gezien het feit dat het slechts is neergezet voor een service récréatif. Het ziet er minstens zo profi uit als een camerapaal die wel van de overheid is.

1 april 2026

J'ai un chien


Roubion, Frankrijk


Fijn bordje: omdat je meteen ziet wat de bedoeling is. Da's dus keurig.

Maar ik heb ook nog wel wat te zeuren. Waarom al die tekst? En waarom zo kinderachtig? En trouwens (als ik dan toch aan het zeuren ben): waarom zegt die hond dat 'ie een hond heeft? Er had moeten staan: "Je suis un chien".

Maar goed: kniesoor die daarop let.

20 maart 2026

Op last van De vluchtroute


Paleis van Justitie Arnhem (ingezonden door Mark - waarvoor dank!)


Altijd leuk: huisvlijt met bordjes. Het is duidelijk dat De vluchtroute de leiding stevig in handen heeft. Het plaatje met twee kindjes die op een boodschappenkar aan het spelen zijn is wel een beetje lastig te plaatsen. Maar het ziet er in elk geval lekker streng uit met dat rode verkeersbord.

1 maart 2026

Denk aan mij


 Oostelijke Handelskade, Amsterdam


Ik zie het de laatste tijd steeds vaker: een 'bord' op straat. Dat komt natuurlijk doordat bordenmakers inmiddels weten dat mensen niet meer omhoog kijken. Mensen lopen gefixeerd op hun mobieltje te kijken en het enige dat ze nog meekrijgen is wat er op de grond staat - omdat ze anders zouden struikelen.

Dus dat is goed.

Maar ik heb natuurlijk ook wat te zeuren: dat woord "geleidestrook". Is dat niet een beetje te veel jargon? Heb je ooit wel eens in een gewoon gesprek het woord geleidestrook gebruikt? Denk je dat iemand die de mooie stad Amsterdam bezoekt en geen Nederlands spreekt - en dat zijn er best veel, want onze hoofdstad krijgt 25 miljoen dagtoeristen per jaar op bezoek - weet wat het woord geleidestrook betekent? Ik denk het niet. Als experiment gooi ik dit soort woorden altijd in een vertaalmachine naar het Deens om te zien of ik het woord daar zou herkennen als het op straat zou staan: styrestrimmel. Nee dus.

Aan de andere kant: zo alles bij elkaar is het volgens mij toch vrij duidelijk wat dit bord probeert te zeggen. Je ziet de geleidestrook liggen en je ziet (compliment aan de bordenmaker!) een plaatje van iemand met een stok.

31 januari 2026

Keine Video


Keulen centrum

In Duitsland vinden ze het grondwettelijk recht om te demonstreren (artikel 8 Grundgesetz) nóg belangrijker dan in Nederland. Ze vinden het zelfs zo belangrijk dat ze het informatiebord over cameratoezicht twee keer zo groot hebben gemaakt, om iedereen er op te wijzen dat er niet wordt gefilmd tijdens demonstraties. Netjes. Sehr gut.

In Nederland gelden dezelfde regels. Filmen tijdens een demonstratie is - op enkele uitzonderingen na - niet toegestaan. Als ze weten dat ze kunnen worden gefilmd, kan dat voor sommige demonstranten een reden zijn om niet te gaan demonstreren. Dat is in een samenleving als de onze zeer onwenselijk. Het recht om te betogen is niet voor niks in artikel 9 van onze Grondwet opgenomen. Dus moet de overheid demonstranten niet filmen. Mocht de situatie tijdens de demonstratie uit de hand lopen, bijvoorbeeld als er geweld wordt gebruikt, of als de openbare orde wordt verstoord, dan mag de camera wel aan. Dat is dus altijd een balanceer-act.

(Voor mensen die meer over dit onderwerp willen lezen, verwijs ik met genoegen door naar een interview dat ik gaf aan het Vakblad Blauw van de politie: "Je mag niet filmen, behalve als het wel mag.")

En mensen die geïnteresseerd zijn in de informatiebordjes over cameratoezicht in Duitsland, kunnen ook deze bijdrage op dit blog eens bekijken: beter wordt het niet. 

1 oktober 2025

Totempaal


Amsterdam Oost



Hier zien we een totempaal met maar liefst tien borden. Tien borden die allemaal om de aandacht van het voorbijrijdende verkeer vragen. Zelfs als ik welwillend meelees, snap ik er eerlijk gezegd niks van.

Waarom staat diesel in het zwart en uitgezonderd ook? Wie is waar nou precies voor uitgezonderd: alleen uitstootvrije voertuigen of ook 'datum eerste toelating 2011 tm/ 2024'? En wat betekent 'datum eerste toelating' in hemelsnaam?

En waarom staan er twee bordjes met het logo van de gemeente Amsterdam en het plaatje van een camera? Waarschijnlijk omdat de eerste voor de dieselvoertuigen is en de ander voor de brommers. Maar het bordje is hetzelfde, dus waarom is eentje dan niet genoeg?

U merkt het al: ik heb meer vragen dan antwoorden.

En om alles nog duidelijker (?) te maken, is de straat ook beschilderd met de tekst "Milieuzone". Want we weten allemaal: automobilisten lezen verkeersborden niet. Geef ze eens ongelijk.

1 september 2025

Wie bitte?

Camping Zeeburg, Amsterdam

Hartstikke goed natuurlijk, zo'n preventiestimulerend bordje op een camperplaats. Alleen, 90% van de mensen die hier hun camper neerzetten komen uit het buitenland. En spreken dus geen Nederlands. Natuurlijk, het plaatje zegt al veel. Maar zou het niet nóg beter zijn om dan ook de ondertekst toerist-vriendelijk te maken?

11 augustus 2025

Schritt tempo


(Foto van Rejo - waarvoor dank)


 Onze trouwe bordwatcher Rejo heeft weer een mooi voorbeeld gevonden van een 'bord' dat werkt. Geen praatje, maar een plaatje. Handig voor mensen die geen Duits spreken of niet kunnen lezen. En niet op een bord, maar op straat - want daar kijken mensen naar.


1 augustus 2025

Zoekplaatje

 

Velsen-Noord, september 2024


Mocht u deze zomer verkoeling zoeken aan het strand in Velsen-Noord, help dan even bij het ontwarren van de boodschap op dit bijzondere bord. Helder is dat je in zone 1 niet mag kitesurfen, daarvoor moet je naar zone 2. In zone 1 mag je kennelijk wel wat anders, maar over wat dat is lopen de meningen uiteen. Zwemmen? Alleen borstcrawl? Met een bal in de golven spelen? Nog iets anders? Geen idee. Al helemaal omdat wat we dénken dat zone 1 is (daarnaar staat immers geen pijl) de vaargeul is waar grote zeeschepen op volle snelheid door naar zee varen. Met naar ik vermoed een levensgevaarlijke zuiging waar geen borstcrawl tegenop kan. Ik ben dus maar naar zone 3 gelopen: de heerlijke strandtent verderop, om te kijken of een koud biertje zou helpen tegen deze verwarring. Dat bleek niet het geval. Dus nóg maar een biertje genomen..... 

1 juli 2025

Fietsenschatje

Op het festival Into the great Wide Open hebben ze goed begrepen hoe je het gedrag van fietsers op een positieve manier beïnvloedt. Om te zorgen dat fietsers hun fiets niet op allerlei ongewenste plekken stallen werken ze daar met fietsenschatjes die jou op een vriendelijke manier verwijzen naar de plek waar je wél mag stallen. Knappe jongen als je je daar niks van aantrekt. Om elk misverstand rond seksime of privacyschending te voorkomen: de fietsenschatjes zijn er in elke gendervariant.En dit fietsenschatje gaf expliciet toestemming deze foto op bordwatching te gebruiken.

25 juni 2025

De drie B's: Beheer, Beheer en Beheer

VOOR



NA


Amsterdam Muiderpoortstation


Hier kan ik heel blij van worden. Bovenaan de foto die ik in mei 2021 maakte: een groen bord dat nauwelijks leesbaar was. En kijk nou eens: vier jaar later is het bord grondig schoongemaakt en weer prima leesbaar.

Hier passen slechts de grootste complimenten! Ik ga lekker een stuk wandelen.

1 juni 2025

Blindenconventie?

 

Dapperbuurt, Amsterdam, november 2019

Gelieve hier geen fietsen te plaatsen, maar aan de overkant bij het museum, zegt het ene bordje nog vriendelijk. Het andere bordje is een stuk stelliger: verbonden hier fietsen/scooters te plaatsen. En toch staat het helemaal vol. Een bijeenkomst van de Amsterdamse blindenvereniging wellicht, van mensen die de bordjes dus niet kunnen lezen? Oh nee, die kunnen dan ook niet fietsen. Gemiddelde Amsterdammers dus, die zich van dit soort aanwijzingen weinig gelegen laten liggen. En vermoedelijk ook geen handhaving in de buurt. Tja, dan zetten dit soort bordjes ook weinig zoden aan de dijk.



14 mei 2025

Parkeren voor gevorderden


Amsterdam (ingezonden door Rejo - waarvoor dank!)


Hier mag je alleen parkeren als je gaat trouwen én gehandicapt bent én een parkeervergunning hebt. Ik denk dat niemand aan alle voorwaarden tegelijk voldoet.

 

1 mei 2025

Een beetje té groen?

We weten het: elektrisch rijden is 'groen'. En het kan geen kwaad om dat zo nu en dan nog eens te onderstrepen. Maar je kunt het ook overdrijven. Nog één seizoen en het hele bord is uit het zicht verdwenen. En ziet niemand de oplaadplaats meer. Da's dan weer niét zo groen.....

1 april 2025

ANPR


 Zavel/Sablon te Brussel (België)


Dit 'bord' zag ik op straat in Brussel. Het is niet toegestaan deze straat in te rijden en mensen die dat toch doen riskeren een boete. Een ANPR-camera scant namelijk alle kentekens. Voertuigen die geen ontheffing hebben krijgen een bon.

Automobilisten bijsturen
Ik weet vanuit mijn werk voor politie en gemeenten hoe moeilijk het kan zijn om automobilisten te weren uit straten waar ze wel willen, maar niet mogen rijden. Je hebt als overheid natuurlijk de optie om een straat helemaal af te sluiten. Dan zet je er een muur of een boom neer. Maar dan kan er niemand meer doorheen. En er zijn straten waar je stadsbussen, politie, brandweer en ambulance wel door wilt laten rijden. Dus moet je iets anders verzinnen. Maar wat?

Horrorpollers
Je kan kiezen voor een paal die in de grond kan verdwijnen voor bepaalde voertuigen, zoals bussen of ambulances: een poller. Het blijkt echter dat er best veel mensen zijn die deze palen niet zien en er keihard tegenaan rijden. Ook zijn er mensen die strak achter een bus aanrijden in de ijdele hoop dat de paal nog wel even in de grond zal blijven zitten. De palen worden daarom ook wel 'horrorpollers' genoemd. Er is een straat in Nederland waar de paal bijna elke week uit de straat werd gereden: 54 aanrijdingen in anderhalf jaar tijd. De kosten voor de gemeente bedroegen 1,1 miljoen euro. "Dát is veel geld", hoor ik u denken. Klopt. Dat komt door de kosten van de reparatie na elke aanrijding. Maar de grootste kostenpost waren de verkeersregelaars die bij de poller moesten worden neergezet om mensen te waarschuwen voor de paal. En toen een van de verkeersregelaars werd mishandeld werd er een beveiliger ingehuurd om de verkeersregelaar te beschermen. Kortom: dat werkt niet overal. "Kan dat niet anders?", vroeg de gemeente zich af.

 


 
Jazeker: je kan ook kiezen voor handhaving met behulp van een kentekencamera. De camera moet werken als een soort virtuele poller. Je rijdt niet meer tegen een paal aan, maar je loopt tegen een boete aan. Maar een camera valt nauwelijks op. Dus zet je er een bord neer. Maar zeg nou zelf: zo'n miezerig bordje valt toch nauwelijks op?



Om te zorgen dat mensen de camera zien en weten dat ze een boete krijgen als ze doorrijden, moet je je he-le-maal suf communiceren. Dus moet je naast de verkeersborden andere tactieken inzetten. Je kunt bijvoorbeeld waarschuwingsbrieven sturen naar de mensen die in de buurt wonen. Je kunt een persbericht publiceren na het uitdelen van de eerste boete. En je kunt fysieke maatregelen treffen, bijvoorbeeld de hele straat rood verven, zoals in Brussel.


Zijpaadje
Iets heel anders dan de dynamische verkeersafsluitingen (slagboom of poller), zijn de tijdelijke afsluitingen (een paar dagen of weken). Dat kan je doen met hekken en borden, maar daar worden best veel automobilisten boos van. Om die woede te voorkomen kan je kiezen voor een bloembakje op straat. Een voormalige collega van mij noemde dat ooit treffen 'schaamgroen':




De gemeente Amsterdam pakte het iets grootschaliger aan toen een van de belangrijkste verkeersaders tijdelijk werd afgesloten.



Prettig neveneffect van deze plantentactiek is dat de automobilist die moet omkeren meteen ziet waarom de stad de straat heeft afgesloten. Het was een plek met asfalt en uitlaatgassen en lawaai; nu bloeit hier frisse natuur. (En krijgen minder kinderen astma, worden minder mensen en dieren aangereden en krijgen mensen minder gezondheidsklachten door het lawaai - en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar dat is misschien meer iets voor een ander blog).

11 maart 2025

Pas op: overstekende bomen!

 
Brandenburg (Duitsland), juli 2024


In Nederland zijn we aan heel wat dingen gewend die onverwacht ons pad kunnen kruisen. Schoolkinderen, fietsers van links of rechts en - natuurlijk - herten of wilde zwijnen die in landelijk gebied opeens de weg op springen. Daar hebben we gelukkig ons waarschuwingsbord 'overstekend wild' voor, waar tegenwoordig nogal eens 'pas op, ik steek zomaar over' bijstaat. Maar in het prachtige landschap van oostelijk Duitsland, in Brandenburg, maakt de natuur het nog een graadje bonter. Afgaand op het bord steken daar ook de bomen zomaar over. Fijn dus, zo'n waarschuwing. Wat je zal maar een kudde eiken voor je bumper krijgen..... 

9 maart 2025

Banksy was here?


Napels, juni 2024

Wie door Napels loopt krijgt al snel de indruk dat het niet zo best gaat met de overheidsfinanciën. Of dat er meer aandacht is voor la dolce vita dan voor het beheer van de openbare ruimte. Maar laat verloedering z'n gang gaan en het wordt kunst. Je zou bijna zeggen dat Banksy een weekendje Napels heeft gedaan.....

1 maart 2025

Cameratoezicht?


Kruidenwijk, Nijverdal


Hier worden voorbijgangers gewezen op het aanwezige cameratoezicht. Althans, dat was ooit het geval. Inmiddels zitter er vooral veel stickers overheen. Het onderste bord zag er oorspronkelijk zo uit:




Beheer van borden is altijd al belangrijk, omdat je wilt dat mensen kunnen lezen wat erop staat. Maar bij cameratoezicht is er nog een tweede reden om stickers snel te verwijderen. Want een bord over toezicht dat onopgemerkt kan worden beplakt geeft de impliciete boodschap af: "Hier is helemaal geen toezicht. Er staat alleen een bordje."

1 februari 2025

Lever hier uw mislukte voornemens uit 2024 in


Transvaalkade, Amsterdam


Gewoon een grappig bordje deze keer. En heel mooi uitgevoerd - daar heb ik een zwak voor.