Zoeken in deze blog

26 september 2013

Vreemde ogen dwingen




Dit bord reduceert foutparkeren op laad- en losplaatsen met zo’n tien procent. Het effect was nog groter in het rustige deel van de straat: daar waren 18% minder foutparkeerders. Vrouwen en allochtone bestuurders trekken zich trouwens niets van de ogen aan, zo bleek uit deze proef die werd gehouden door onderzoekers van de Radboud Universiteit en bureau Goudappel Coffeng.

In Engeland werkten de ogen ook: het aantal fietsdiefstallen op de campus van de Universiteit van Newcastle daalde met 62% op plekken waar posters met starende ogen - en een korte waarschuwing - werden opgehangen. Op plekken waar geen posters hingen, nam het aantal fietsdiefstallen toe met 63% - dat dan weer wel.

Nóg een bewijs dat vreemde ogen dwingen: mensen stopten drie keer zoveel geld in de fooienpot in de tearoom op dezelfde universiteit als er een bordje met ogen naast stond. En mensen ruimden hun dienblad ook beter op na de maaltijd.