Zoeken in deze blog

18 december 2015

Een kwestie van prioriteiten....

Sorteercentrum PostNL, Amsterdam
Toon mij uw borden en ik zeg u hoe uw organisatie in elkaar zit....

Een paar jaar geleden moest ik rouwkaarten afgeven op dit sorteercentrum van Post NL. Tot mijn verbazing zag ik dat het parkeervak vlak bij de ingang niet voor bezoekers was, maar voor de manager van het sorteercentrum. Bezoekers moesten maar even verderop parkeren. En invaliden? Die mochten nog verder! In mijn naïviteit dacht ik dat men kennelijk de hoofdingang net had verplaatst. Want de volgorde invaliden - bezoekers - manager sorteercentrum leek me toch een stuk logischer. Voor een bedrijf dat zich ook maar iéts aan klanten - mensen - gelegen laat liggen tenminste. Dus ik vroeg dat even na bij het personeel. Nee hoor, was het blije antwoord, de ingang is nooit anders geweest. OK, zoveel dus voor de mensgerichtheid van deze organisatie. Een tijdelijk foutje dan wellicht?

Nee dus. Want laatst was ik er weer. Weer voor dezelfde droeve aangelegenheid. En weer werd mij door hetzelfde bordje streng verwezen naar de parkeerplaatsen verderop. Stel je toch voor dat je als manager een paar meter zou moeten lopen! De bordjes maken glashelder hoe de prioriteiten van Post.NL liggen. Structureel. Opeens begrijp ik veel gemakkelijker waarom PostNL nu al jaren met z'n personeel overhoop ligt......