Zoeken in deze blog

7 oktober 2014

Participatiesamenleving (deel 5)

Fietsenstalling Centraal Station, Amsterdam


Gezien de participatie vanuit de samenleving in de vorm van duizend stickers op dit bord, vond ik deze tekst uit de Troonrede van 2013 wel toepasselijk:
"Wanneer mensen zelf vorm geven aan hun toekomst, voegen zij niet alleen waarde toe aan hun eigen leven, maar ook aan de omgeving."

Update 15 december 2014: Bijna schoon



Het bord is schoongemaakt. Aan de stickers links op het bord (naast de P) kunnen we zien dat het nog geen uitgemaakte zaak is wie dit gevecht in de publieke ruimte uiteindelijk zal winnen: de beheerder of de horden stickerplakkers. Ik blijf het voor u volgen.

Update 23 december 2014: Helemaal schoon



Het bord is nog een keer - en nog helemaal - schoongemaakt. Zelfs de stickers linksonder die er een week geleden op zaten zijn weg. Hier is een sticker-oorlog gaande; kijken wie wint. Als de reinigers winnen nomineer ik dit bord voor de 'Bord van 2014'- award.

Update 6 februari 2015: Nieuwe wapens



Daar gaan we weer: ik tel vier stickers en witte graffiti. Zo te zien van vier verschillende 'artiesten'. Kom op reinigers: jullie zijn!

Update 17 april 2015: De strijd verhardt



De schoonmakers hebben het initiatief weer naar zich toe getrokken: de graffiti is verwijderd en het bord is weer schoon. Opvallend dat ze de sticker rechtsboven hebben laten zitten. Of zou die sticker op precies dezelfde plek weer zijn opgeplakt door de KEXKO fans? Of hebben de KEXKO fans alle andere stickers en stiften zelf verwijderd om hun sticker meer op te laten vallen?

Er is nóg iets bijzonders, maar dat zie je alleen als je vrij dichtbij gaat staan. Er zitten krassen op het bord. Heel veel krassen. Zouden de bekladders hun laatste wapen in de strijd hebben gegooid? Krassen wordt ook wel 'dutch graffiti' genoemd omdat het goedkoop is, zo zonder spuitbus, stift of verf. Het staat ook wel bekend als krassiti, trouwens.

Of hebben de schoonmakers te hard gepoetst? Dat lijkt me niet: ik zie weliswaar geen duidelijke tekst of tekening in de krassen, maar dat overkomt we ook wel eens eens in een museum voor moderne kunst. Dus misschien zie ik het gewoon niet goed.

Zo langzamerhand vind ik het trouwens wel eens tijd worden dat iemand zich meldt bij mij om wat zaken op te helderen. Bij voorkeur spreek ik af met een beheerder (Wat is jullie filosofie achter de aanpak?) of juist iemand van KEXKO, een stifter, krasser of andere stickeraar. Anonimiteit gegarandeerd.