Zoeken in deze blog

6 oktober 2014

Gesloten voor sulky's

Vlietberg, Nijmegen


Ik heb vrij lang naar deze totempaal zitten kijken. Ik zie vijf boodschappen onder elkaar en ik begin bovenaan:

1. "Verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder". Zoals elke paardrijder weet zijn ruiters, koetsiers en geleiders van rijdieren, trekdieren en vee allemaal bestuurders volgens de Wegenverkeerswet. Die komen er dus niet in.

2. Maar, zo legt het eerste onderbord uit, het verbod geldt niet voor vee. Okee: dus de boer mag zijn koeien naar een volgend weiland brengen. Trouwens: ook uitgezonderd zijn 'alle voertuigen behalve bespannen wagens'. Huh? Maar dan geldt het verbod toch alleen voor bespannen wagens?

3. Inderdaad, zo blijkt uit het tweede onderbord dat de boel even helder samenvat door aan te geven voor wie deze weg dus gesloten is. Alhoewel, helder? Wat zijn sulky's?

4. Het derde onderbord verraadt de ware intenties van de bordenplaatser: 'Klaphek voor: voetgangers, skeelers e.d.' Aha! Het is dus de bedoeling dat je hier komt wandelen of skeeleren en verder niet. Wat is trouwens 'e.d.'? Is dat een term waar je als verkeersdeelnemer wat mee kunt? ("Ik vind pony-rijden meer op skeeleren lijken dan op paardrijden, agent.")

Waar de vijfde boodschap zit? Kijk eens goed in de witte cirkel van het bovenste bord. Daar loopt een pinguïn. Is dat ook een bestuurder?

Dit bord kreeg ik van Tom Kloppenburg. Dank! Tom merkte trouwens op dat dit een doodlopende weg is, behalve voor voetgangers en fietsers. Dat staat er dan weer niet bij, terwijl dat volgens mij het meest relevante stukje informatie is.