Zoeken in deze blog

14 april 2015

Doe er dan iets aan!

Oorspronkelijk bericht 3 september 2014:



Ergens in België


Gevonden bij @stevengielis op Twitter.

Reactie Marnix 10 september 2014:

Ha Sander, Ongeveer op het moment dat jij bovenstaande foto op het blog plaatste, doorkruiste ik op m'n mountainbike Amsterdam-Noord. En ik dacht bij het zien van het onderstaande bord precies dat wat op het papiertje onder het Belgische bord te lezen was. 'Doe er dan wat aan!' Maar scroll even door....


Een paar dagen later - je moet immers wát doen om dichtgroei te voorkomen - reed ik op m'n fiets langs het Amsterdam-Rijnkanaal bij Driemond. Daar stond het onderstaande bord en had ik, zo merkte ik, die 'automatische aanvullingsreactie' niet. Scroll nog even door....


Nu is de vraag dus waar dat aan ligt. Waarom heb ik zo'n reactie we bij het ene en niet bij het andere bord? Toeval? De stemming van het moment? Het nét iets mindere weer? Of zou het kunnen zijn dat het een gevolg is van de ogenschijnlijk grotere nuchterheid van het onderste bord? Strikt genomen staat er vrijwel hetzelfde, alleen wordt het LET OP! (met rood uitroepteken) nu uitgedrukt door het standaard attentiebord. Iets formeler dus? Iets minder een dialoog? Ik vermoed dat in die hoek de verklaring schuilt, maar ik sta open voor suggesties! Groet, Marnix

Aanvulling 14 april 2015

Hoi Marnix,

We hebben het hier inmiddels al mondeling over gehad, maar ik schrijf het ook maar even op. Als er staat 'Slecht wegdek' dan klinkt dat als een feitelijke constatering. Er is geen schuldige en ook de spreker is onzichtbaar.

Bij het bord: 'Wegdek in slechte staat' denk ik automatisch de aanvulling 'van onderhoud'. En daarmee is de verantwoordelijke voor het onderhoud ineens in mijn hoofd aanwezig. Hetzelfde geldt voor de variant met 'Let op!': dat suggereert dat er iemand aan het woord is.

De oplossing is eenvoudig, zag ik op Twitter bij @Parkmanagement. De beheerder moet 
gewoon terug praten tot de paal tot op de grond vol hangt met bordjes.

Groet,
Sander