Zoeken in deze blog

5 maart 2018

Verstandssloper



De ducktest is een handig hulpmiddel om in het dagelijks leven snel te doorzien wat je voor je hebt:

 if it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it is problably is a duck'.  

Die vuistregel werkt vrijwel altijd. In ons verkeer alleen steeds minder. Kijk maar hier: 

het ziet eruit als een fietspad, het wordt gebruikt als een fietspad en in het wegdek ligt om de tien meter een symbooltje waarmee we in Nederland een fietspad aangeven. 

Een fietspad dus, zou je zeggen. Maar nee: een "voetgangerszone, waar fietsen is toegestaan op de rijloper". Op de wat, zegt u? De rijloper? Is dat een nieuw schaakstuk? Een onderdeel van de verplichte kür van Anky van Grunsven? Niets van dat al. Het is newspeak uit de wereld van bureaucratisch-verkeerskundigen.

Dit construct is kennelijk het resultaat van het jarenlang getouwtrek tussen Rijksmuseum, stadsdeel Zuid en fietsersbonden over het al dan niet onder het museum mogen doorfietsen. Een voetpad met rijloper...... Vooral een verstandssloper, als je het mij vraagt. Want hebben al die fietsers - de ducktest indachtig - nu door dat ze niet op een fietspad rijden maar in een voetgangersgebied? En dat zij  – zo vermoed ik althans - voorrang moeten verlenen aan voetgangers? Denk ’t niet.

Vast geen toeval dat het kantoor van één van 's lands bekendste letselschadeadvocaten nog geen honderd meter verderop staat. Dat kan je na een aanrijding zelfs nog kruipend halen. Omdat het hier vooral Amsterdamse fietsers zijn die met zich-van-geen- kwaad-en-geen-fiets-bewuste-toeristen in aanvaring komen,  heb je meteen een letselschadezaak met internationale dimensies.  En tja, zo weet een kind: da's dubbel tarief. Met dank aan de rijloper.

1 maart 2018

Smile! You're on camera :)

Kloveniersburgwal Amsterdam



Deze ijsboer heeft camerabewaking - dat is duidelijk. Om daar de aandacht op te vestigen heeft hij twee stickers op de deur gehangen: een vrolijke ('Smile!') en een strenge ('Camerabewaking). Ik vind het altijd heel grappig om te zien hoe mensen dubbele boodschappen kunnen afgeven en daar zelf blijkbaar geen ongemakkelijk gevoel bij krijgen. In communicatie met boeven en voorbijgangers is het adagium 'less is more' volgens mij het beste uitgangspunt.

23 februari 2018

Schoonmaken? Nergens voor nodig.


Flevopark, Amsterdam (Februari 2018)


Met dit bord wil de gemeente voorbijgangers informeren dat ze straks in beeld van een camera komen. Er zijn twee redenen voor het bord. De eerste is de wettelijke verplichting mensen te informeren over cameratoezicht. De tweede is preventie: je hoopt dat boefjes zich netter zullen gedragen als ze weten dat ze in beeld zijn. Beide doelstellingen bereikt men niet: dit bord is bedekt met een groene aanslag en onleesbaar.

Ik heb dit bord in 2014 al eerder drie keer op de foto gezet. Toen werd het bord ook groen: niet door een aanslag, maar door de bladeren aan de bomen.

Februari 2014

April 2014

Juni 2014



In 2014 schreef ik nog dat dit probleem vanzelf weer zou verdwijnen als het herfst zou worden en de blaadjes zouden vallen. Dat is inmiddels niet meer het geval: momenteel is het bord het hele jaar door nutteloos.

19 februari 2018

Overstekende Hemelbestormers

Lissabon, voorjaar 2017

Transport op wielen


Erasmus MC, Rotterdam


Tussen de verpleegafdelingen en de receptie van het ziekenhuis in Rotterdam is alle transport op wielen verboden. Maar daar zijn er best veel van. Zoals inzender Peter Geukes in zijn bericht bij deze foto mailde:

Jammer voor alle bezoekers met kinderwagens, rollators en rolstoelen. Omrijden s.v.p.!

12 februari 2018

'U zoekt het zelf maar uit (37x)'

Amsterdam Centraal Station, januari 2018

Opeens stonden ze er, keurig in het gelid. Achter het Centraal Station in Amsterdam. Bord na bord, met één en dezelfde boodschap: ‘vanaf 22 januari niet meer parkeren hier, niet meer parkeren hier, niet meer parkeren hier…..(37x)’.

Beetje raar toch, zoveel borden, bedacht (ook) een journalist van het Parool bij het zien van eenzelfde serie borden, nu aan de andere kant van het station. “Dat moet echt zo”, bezwoer de gemeente Amsterdam, “anders is het niet rechtsgeldig”. Ik kan het me nauwelijks voorstellen, maar laten we het voor het gemak maar even aannemen.

Nou heeft de gemeente Amsterdam niet zolang geleden héél veel werk gemaakt van het maken van  deze parkeerplekken. Zo zou het fietsparkeren op deze extreem drukke locatie een beetje ordelijker gaan verlopen. En een tijdlang was dat ook zeker het geval. Onbewust ging ik er dan ook vanuit dat bij het opheffen van déze parkeerplekken wel een alternatief geregeld zou zijn. Of dat er tenminste een verwijzing zou staan naar waar je als fietser tijdens de werkzaamheden dan wél je fiets zou kunnen neerzetten. Al was het maar met één bordje.

Maar helaas, zo bleek op de aangekondigde datum, toen de fietsenrekken werden weggehaald. Dus kregen de borden die er wél stonden nu  onbedoeld een tweede boodschap. ‘U zoekt het verder maar uit, zoekt het maar uit, zoekt het maar uit ….(37 x)’.

Onlangs viel in de media te lezen dat Amsterdam (o schaamte) niet behoorde tot de 100 beste fietssteden van Nederland. Tja, hoe zou dat nou toch komen? 


1 februari 2018

Uitbrekende schoolkinderen

Slovenië


Dit bord is bedoeld om je te waarschuwen voor overstekende kinderen bij de school ('sola') even verderop. Wat ik er briljant aan vind, is dat het verkeersbord wordt opengebroken door overstekende kinderen. Die kids houden zich dus niet aan de verkeersregels: ze gaan er dwars doorheen. En de ontploffing die er het gevolg van is valt lekker op.