Zoeken in deze blog

25 januari 2016

Busbaan. Ook voor motoren

Porto, september 2015
Bij Bordwatching hanteren we een wat vrije opvatting van het begrip bord. Want waarom moet dat per se een afbeelding op een stuk ijzer zijn? Plakletters op een stuk asfalt doen immers precies hetzelfde: aangeven wat er mag of niet mag. Of wat er van je verwacht wordt. In die categorie vind ik - als stadsmens en motorrijder - deze wel heel fijn. Het legaliseert wat veel motorrijders toch al doen om de doorstroming te bevorderen. Je kunt van Portugezen zeggen wat je wilt, maar niet dat ze niet begrijpen hoe je stadsverkeer vlotjes kunt laten verlopen. Misschien ook eens een pilotje in Nederland waard?

___

Hoi Marnix,

Mag ik daar als fietser en stadsmens aan toevoegen dat ik de gewone fiets (zonder motor) dan graag ook op de busbaan wil laten? Dat heb ik in Parijs ervaren en dat beviel heel goed. Of nee, wacht: fietsers hebben in Nederland al vrijliggende fietspaden. Dat is natuurlijk nog beter dan delen met de bus. Toch is het leuk om te zien hoe andere landen (waar de fietser minder verwend is) deze kwetsbare groep ook een plekje proberen te geven.
* Zie dit mooie staaltje huisvlijt bikexprt.com.
* Of dus die Franse oplossing: