Zoeken in deze blog

25 februari 2014

Zakkenrollers winkelen óók

Amsterdam Oost, Dappermarkt


Dit is een BabyBord. Een BabyBord spreekt de voorbijganger aan alsof hij een kind is en dit bord, dat winkelend publiek wijst op zakkenrollers, is daar een mooi voorbeeld van. De boodschap dat zakkenrollers óók winkelen is grappig. Ha ha, 'winkelen'. De getekende dame die met ogen als een zeehondje over straat wandelt zonder te beseffen hoe verleidelijk haar handtas achter haar aan bungelt maakt het geheel nog iets kinderachtiger.

Maar dit is mijn persoonlijke mening. Ik vind het persoonlijk niet prettig als ik word aangesproken als een kleuter. Maar het zou best kunnen dat dit soort humor wél werkt. In de wereld van de reclame is het ook vrij gebruikelijk om humor in te zetten. Het bord trok in elk geval wel mijn aandacht, dus dat is positief. Maar zou er ooit onderzoek zijn gedaan naar wat het beste werkt bij communicatie op straat?  Of in de reclame? En met 'werken' bedoel ik dan twee zaken: opvallendheid (het bordje zien) en effectiviteit (je handtas opbergen). Ik ben heel benieuwd wat daarover bekend is.