Zoeken in deze blog

1 juni 2024

LET OP: NIET DEFECT


Marineterrein, Amsterdam


"LET OP: NIET DEFECT. Spreek uw volledige naam en bestemming dicht bij de intercom in."

Hoe een klein bordje toch heel veel kan zeggen.

1. De eigenaar van deze intercom is wel professioneel in stickers maken, maar toch niet professioneel, want de intercom werkt slecht. Ik denk dat de microfoon in deze intercom niet goed is ingesteld als de spreker alleen te verstaan is als die dicht bij de intercom staat. Of de intercom is niet geschikt voor gebruik buiten.

2. Er worden hier twee dingen tegelijk gezegd: een dubbele boodschap. Als we dan toch uw aandacht hebben: het is niet alleen te zacht wat u zegt, maar u zegt ook te weinig. Want u moet uw 'volledige naam' en 'bestemming' inspreken. Kennelijk zeggen de meeste mensen: "Sander hier, ik wil graag naar binnen". Dat is duidelijk niet genoeg.

3. Blijkbaar is niet alleen de microfoon verkeerd gekozen/afgesteld, maar ook de luidspreker. Want het lijkt me heel makkelijk om via de intercom te vragen: "Ja, hallo Sander. Wat is uw volledige naam en bestemming?" Dat het op de sticker moest betekent volgens mij dat het meestal niet lukt om dat - in weer en wind - te vragen aan degene die naar binnen wil.

4. Deze sticker-maker is heel moedig. Want hoe zeker weet je dat het klopt? Is een intercom nooit defect? Ik zou zelf hebben gekozen voor deze tekst: "LET OP: NIET DEFECT (meestal dan)".




En ja, ik weet het: dit is geen bord, maar een sticker.  Nou en? Het is óns blog. :-)