Zoeken in deze blog

1 maart 2023

Afvalzakken horen in de container


Zaandam


Een paar jaar geleden zag ik voor het eerst een bord met 'ogen'. Sindsdien vallen ze me steeds vaker op. Vorig jaar bij een fietsenstalling in Engeland, maar ook in Nederland zie je de ogen best vaak. We schreven er op dit blog al eerder over.

Het idee is dat voorbijgangers zich bekeken voelen door deze ogen - ook al zijn ze niet echt. Dat blijkt best goed te werken. Mensen die koffie halen in de kantine en zelf geld in een potje moeten stoppen, doen dat drie keer zo vaak als er een plaatje van ogen naast het geldpotje hangt. We vertonen blijkbaar meer sociaal wenselijk gedrag als we worden bekeken. Dit blijkt ook te werken als we de ogen niet bewust waarnemen, zo heeft Daniel Kahneman overtuigend aangetoond en beschreven in zijn prachtige boek.

Daarom denk ik dat dit een BriljantBord is. Maar helemaal zeker weet ik het niet. Dus als iemand het evaluatierapport voor me heeft, hou ik me van harte aanbevolen.