Zoeken in deze blog

4 mei 2015

Reminder: rookverbod

Amsterdam Centraal Station


Het station in Amsterdam wordt al een jaar of tien verbouwd. En af en toe wordt er een nieuw stukje opgeleverd. Zo ook hier: een overkapping waar tot vorige week alle bouwvakkers en reizigers een sigaretje rookten is nu 'een gebied dat onderdeel uitmaakt van het station'. En daar geldt een rookverbod.

Dat kon je ook afleiden uit het kleine stickertje onder deze enorme poster, maar blijkbaar vond de stationsbeheerder het nodig extra aandacht aan dit specifieke onderdeel van de huisregels te geven. Ik vind dat het is geslaagd: het valt enorm op, je wordt persoonlijk aangesproken: 'We want to remind you...', het is ook in het Engels vertaald en had ik al gezegd dat het enorm opvalt?

Wat ik ook goed vind aan deze poster is dat het suggereert dat dit een 'laatste waarschuwing' is. Ik kan me voorstellen dat ze deze poster twee weken laten hangen en daarna pas gaan handhaven. Dat lijkt me in elk geval een keurige aanpak.

Natuurlijk: ik heb altijd wat te zeiken (Het sigaret-icoon boven is anders dan op de sticker beneden, alle andere huisregels lijken nu relatief onbelangrijk, het is wat amateuristisch uitgevoerd), maar desondanks vind ik het een BriljantBord. Goed gedaan, stationsbeheerder!