IJburglaan, Amsterdam |
Nudgen is hip. Ook in de veiligheidswereld. Je hoort er niet meer bij als je er niks mee doet. Dus krijgt ook het bordenlandschap steeds meer tikken van de nudge-molen mee.
Volgens Tabula Rasa - het bureau dat dit bord voor gemeente en stadsregio bedacht en testte - daalde gedurende de testweken het aantal fietsers dat (op enkele blackspots) door rood reed met 17%. Dat geloof ik best. Zeker als het gaat om kinder- (en dus ouder-)rijke gebieden, zoals in de buurt waar dit bord staat. Ik ben wel benieuwd of het effect aanhoudt of na verloop van tijd erodeert.
Ik hoop dus dat gemeente en stadsregio zo verstandig zijn geweest ook geld vrij te maken voor een test op de wat langere termijn. Iets in mij zegt dat ik daar maar niet op moet rekenen. Ik hoop dat mijn ongelijk snel wordt bewezen.
Leuk overigens, dat we tegenwoordig zo goed nadenken hoe we borden kunnen laten aansluiten op de psychologie van de verkeersdeelnemer. De plek waar dit bord staat werpt - zoals zo vaak - echter nog eens de vraag op of de te behalen winst niet veel groter is als we ook - vanaf het prille begin - bij de weginrichting de psychologie van de verkeersdeelnemer tot uitgangspunt hadden genomen. Die is in dit gebied immers verre van gelukkig, waarover binnenkort meer. En fijn dat er zo altijd wat te wensen overblijft.....
En een nagekomen bericht...een paar weken later was dit bord - op deze plek in ieder geval - weer uit het straatbeeld verdwenen. Amsterdam nudget dus, maar dan wel heel even. Of heeft het bord van een passerende vrachtwagen een andersoortige 'nudge' gekregen, waarna het einde verhaal was?