Zoeken in deze blog

10 juni 2014

Door de bomen het bord niet meer zien



Februari 2014

April 2014

Juni 2014
Flevopark, Amsterdam
Hier zie je wat er gebeurt als je een bord naast een boom neerzet en er in het voorjaar blaadjes aan de boom groeien. Je hebt als bordenbeheerder twee opties: takken snoeien of het bord verplaatsen. O nee - ik vergeet de derde optie: wachten op de herfst.

3 juni 2014

Eén plaatje zegt meer dan duizend woorden

Turkije, 2014

Ik weet natuurlijk niet hoe goed uw Turks is, maar mijn woordenschat is zeer beperkt. En toch begreep ik dit bord meteen: "Kijk uit, want als je doorrijdt kom je met auto en al over 30 meter in een sloot terecht!" Daarom vind ik dit een BriljantBord: plaatjes zeggen meer dan praatjes.

30 mei 2014

Zebrapaden: niet alleen de strepen maken verschil tussen wit en zwart



Een zebrapad is strikt genomen geen bord, maar we hanteren bij Bordwatching een ruimhartig bordbegrip. Zeker als er wat bijzonders te melden valt. En dat is er. Want wat blijkt uit een recent onderzoek ? Dat automobilisten aanzienlijk minder snel stoppen voor een zwarte man op een zebrapad dan voor een witte man op diezelfde oversteekplaats. Ai.....

Onderzoekers van Portland State University en de Universiteit van Arizona lieten drie zwarte en drie witte mannen, allemaal twintigers, in identieke kleding oversteken over hetzelfde zebrapad. Observanten noteerden hoe lang het duurde voordat een automobilist hen de ruimte gaf over te steken. 

Het ging om een pilot-studie, met daarmee een relatief beperkt aantal geobserveerde pogingen (n=168). De bevindingen moeten daarom met enige voorzichtigheid worden bekeken. Maar de verschillen waren zodanig groot dat de onderzoekers er toch al over durfden te rapporteren.

De zwarte mannen moesten bijna 30% langer wachten en zagen gemiddeld twee keer zoveel auto's passeren voordat zij over konden steken. In het grotendeels onbewuste afwegingsproces van een automobilist om al dan niet te stoppen lijkt racial bias een rol te spelen. Het was al langer bekend dat  zwarte (en hispanic) mannen in de V.S. een tweemaal zo hoge kans hebben in het verkeer om het leven te komen dan witte mannen, maar spelen mechanismen als dit hierbij (mede) een rol, zo vragen de onderzoekers zich af. In vervolgonderzoek wordt dit nader onderzocht.

De V.S. zijn Nederland niet, laat ik dus voorzichtig zijn met het klakkeloos aannemen dat zich hier hetzelfde verschijnsel voordoet. Maar daar géén rekening mee houden is nog erger. Dus ga ik er voor zorgen dat studenten van Hogeschool Inholland deze proef binnenkort in Nederland gaan herhalen. Ik beloof u daarvan in de kolommen van dit blog verslag te doen.


Met dank aan Willem van Es, die op LinkedIn op dit onderzoek wees.

Bordparticipatie?

Goudseweg, Stolwijk, mei 2014

Jawel, ook in het Nederlandse bordenlandschap is de oprukkende participatiesamenleving steeds meer zichtbaar. Het kopieerapparaat doet daarbij wonderen, zoals hier op de Goudseweg in Stolwijk. Mijn reispartner moest drie keer kijken voordat zij in de gaten had wat met de borden bedoeld werd, maar vermoedelijk had dat meer te maken met de overijverige sommelier van de naastgelegen Polderkeuken dan met de onbegrijpelijkheid van het bord. Het is een persoonlijke variant op het sleetse 'Pas op onze kinderen'. Prima als tijdelijke aandachtvestiger. Voor als automobilisten (of de gemeente) nog even niet willen luisteren. Als er nog even campagne moet worden gevoerd. Je moet wel een enorme hork zijn als je - ondanks Saar, ondanks Luuk - het gaspedaal hier nog eens indrukt. Naar onze mening moet overigens juist aan de kant van de verkeersdeelnemer de participatiesamenleving echt vorm krijgen. Mede-verantwoordelijkheid nemen - hier voor de veiligheid in het verkeer - is immers waar om gaat. Hoe kan je dat beter doen door gewoon wat meer rekening te houden met elkaar? Dan kunnen deze borden tenslotte een andere belangrijke bijdrage leveren aan het sociale domein: als aanmaakhout voor de jaarlijkse buurtbarbecue.


17 april 2014

Bewaakt Onbewaakt


Centrum Rotterdam, 2013


Dit is een bord waar ik erg om kan lachen - om diverse redenen:
  • Of je je fiets nou bewaakt of onbewaakt wilt stallen, je moet rechtdoor.
  • Het icoon voor de bewaakte en onbewaakte stalling is hetzelfde: waarom dan niet één icoontje?
  • je gebruikt plaatjes als je verwacht dat niet iedereen Nederlands kan lezen. Dat is netjes. Maar waarom zouden buitenlanders en analfabeten dan wel weten wat Bewaakt Onbewaakt betekent?
  • Het bordje dat erboven hangt is ook nutteloos: Bus EE t/m GG naar links. Check!
Ik zie pure schoonheid in dit soort strakke, harde, autistische borden. Snap je niet wat we bedoelen? Dat is ons probleem niet - wij vonden het zelf volstrekt helder.

10 april 2014

Wel beheerd, toch verkeerd


Plein voor station Amsterdam Muiderpoort


Duidelijk bord, dacht ik in eerste instantie. Hier stond ooit een beeld dat hersteld moest worden en daarna weer terug geplaatst zou worden. Helder. Wel grappig dat iemand van de gemeente het blijkbaar de moeite waard vond dat aan alle voorbijgangers te laten weten. Beetje overbodig misschien, maar wel netjes. Maar kijk nou eens goed naar de - verwijderde - tekst op de derde regel. Daar zien we de echo van wat er ooit stond: 'eind 2012'. Die planning is niet gehaald. Deze foto maakte ik namelijk in april 2014. De beheerder van dit bord realiseerde zich dat het bord moest worden aangepast. Ook netjes. Toch is het een mislukte vorm van overheidscommunicatie vind ik. Want waar blijft dat herstelde beeld in vredesnaam? Waarom kost dat meer dan drie jaar?

Maar wacht eens even... Zou het soms...? Ja, natuurlijk: dit bord ís het kunstwerk! Prachtig.

Update 23 december 2014

Het beeld is hersteld en terug geplaatst. Ik vond de vorige mooier...